Hej Verden!

Gdansk – et besøg værd

Jeg havde fundet nogle mega billige flybilletter til Gdansk, Polen fra Billund, afrejse i uge 30.

Dette billede er taget fra et “pariserhjul”, lidt ala London Eye. Vi var lige blevet indlogeret hos vores “host” i lejligheden og var spændte på om den virkelig kun lå 15 min. gang fra centrum af den gamle bydel i Gdansk.

Det gjorde den!

Noget af det første vi så efter ankomst, var det store torv. Der var både gøgl og trylleri. Men mindstedatter ville bare så gerne og prøve det hjul hun kunne se forude, så det var det vi gjorde.

Næste dag skulle vi ind til centrum igen og ville på Gdansk Nationalmuseum. Det var vældig fint, men overvældende mange oliemalerier, som vi nok ikke synes var voldsomt spændende.                                                                                                                 Derefter var vi et smut forbi turistinfomationen og få et bykort. Og så var det ellers bare ned af alle sidegaderne. Senere på dagen tog vi en turbus rundt til de historiske steder. 90% af byen blev bombet/brandt under 2. verdenskrig og derefter bygget op på ny.

Dag 3 så vejret ud til at blive bedst; 28 grader – så det skulle være vores stranddag.       Byen Sopot, der ligger ca. 14 km fra Gdansk, er deres wellness og badeby. Der var da også total sommerstemning i byen, så det var en dejlig oplevelse. Vi var også ude at gå på en træmole, der går 500 meter ud i vandet.

Ungerne var selvfølgelig i vandet.

Dag 4 gik med en tur i Zoo i en lille by Oliwa, som vi kørte til med S-tog. Det fungerede fint! Da vi nåede stationen tog vi en taxa de 2,5 km ud til Zoo, det kostede kun 18 PLN/35DKK.

Om eftermiddagen tog vi én af de mange turistbåde, der sejler ud til Westerplatte. Det var lige præcis dér russerne gik i land, da 2. verdenskrig startede og derfor et meget historisk sted.

Desuden var det meget dejligt bare at hvile fusserne lidt 🙂

Da vi gik i land, tog vi turen op til et center der hedder Madison. Vi så lidt på butikker og fik lidt aftensmad. Der var sindsygt billige sko, så vores ældeste fik købt 3 par sandaler og var fuldstændig høj bagefter.

Den yngste fik købt 2 par.

Sidste dag havde vi et par timer at slå ihjel inden vi skulle med taxa til lufthavnen og havde allerede besluttet at gå all in på shopping i Madison.

Det var en rigtig dejlig tur, ungerne hyggede sig og brokkede sig aldrig over at skulle gå så meget. Så alle har haft en rigtig god oplevelse.